ویلا جلال آباد

Close

مسئولیت حجم سبز: طراحی
سال اتمام: 2017
مکان پروژه: جلال آباد، اصفهان، ایران
مساحت سایت: 2400مترمربع/ 143مترمربع
سازه: بهروز محسنی
تاسیسات مکایکی: یاور صداقت کیش
تاسیسات برقی: رسول ایزدی
عکس: فرشید نصرآبادی

پروژه ويلاي درچه در باغي درجلال آباد درچه اصفهان واقع شده است. زير بناي پروژه 143 مترمربع در يک طبقه است. ساختمان برای استفاده خانواده مهندس مانی طراحی شده که البته اغلب به صورت دسته جمعی و مقطعی از ویلا استفاده خواهند کرد.
ایده های اصلی طراحی ایجاد فضای یکپارچه قابل توسعه به فضای نیمه باز برای مهمانی های خانوادگی بوده است. ایده اصلی ساخت پروژه با توجه به بستر طراحی استفاده از فناوری و مصالح ساده، بومی و در دسترس برای ساخت و استفاده حداکثری از سامانه های غیرفعال(passive) انرژی و حفظ آن بوده­ است. گشایش فضایی و ایجاد فضای نیمه باز ، ایجاد حداکثر دید به باغ و حذف گشودگی های غیر ضروری برای بهینه سازی انرژی و همچنین سایه اندازی بر روی سطوح شفاف جزء سیاست های طراحی پروژه محسوب می گردد.
اولین نکته برای طراحی پایدار دخل و تصرف حداقلی در زمین های طبیعی است. پروژه داراي فونداسيوني براي يک ويلاي دو طبقه بود که ساخت اين ساختمان به دليل تعداد طبقات و مشکلات ديگر از سال 89 منتفي شده  بود. با توجه به درختان و باغ موجود سعي شد براي جلوگيري از تخريب فضاي سبز سايت ساختمان بر روي فونداسيون قبلي بنا شود. ویلا با درخواست کارفرما به صورت فضای یک پارچه قابل توسعه برای استفاده تعداد بیشتر به صورت همزمان طراحی شد.
جهت تامین بيشترين ديد و در عين حال کمترين تابش در روزهاي گرم سايه باني در قسمت طولي ساختمان ايجاد شد که اين  فضاي نيمه باز به صورت ايوان دلپذيري رو به باغ طراحی شد.
ساختمان داراي بادگيري است که دو کاربرد همزمان دارد. این سازه هم ارتفاع قرارگيري منبع آب را تامين مي کند و هم با جزئياتي که براي آن در نظر گرفته شده تهويه طبيعي ساختمان را در فصول گرم بهبود مي بخشد. بادگیر به گونه ای قرار گرفته است که در ورودی باد به سمت جهت باد مناسب قرار گیرد هوا پس از ورود از روی حوضچه ای که روی سقف فضاهای خیس قرار گرفته است عبور می کند و از راه دریچه ای که در نظر گرفته شده تهویه ای طبیعی برای ساختمان فراهم می کند.
در انتخاب مصالح در عین استفاده از سنتی نظیر آجر به عنوان مصالح بومی، مسائل تکنیکی ساخت مانند عایق حرارتی پوسته های ساختمان رعایت شده است. دیوارها به صورت دو پوسته آجری در داخل و خارج و یک لایه عایق وسط طراحی شده که هر دو پوسته داخلی و خارجی به عنوان سطح نهایی عمل می کنند.

2015, آجر, اصفهان, ساخته شده, مسکونی و ویلایی

این یک وبسایت حرفه‌ای است که نیاز به یک مرورگر مدرن و به روز دارد.

همین امروز به روزرسانی کنید!